De ce are un rol atat de important imitatia in dezvoltarea si cresterea copiilor?

Imitatia este modalitatea prin care invatam cum sa ne jucam, invatam lucruri noi, invatam cum sa reactionam in diferite situatii si cum sa manevram obiectele in functie de situatiile cu care ne confruntam. In cazul copiilor, imitatia sta la baza dezvoltarii cognitive, a limbajului, a autoservirii, a motricitatii grosiere (generale) si fine (manuale), ajuta la o socializare eficienta cu celelalte persoane cu care copilul intra in contact. Acest lucru se realizeaza prin perseverenta, exercitiu si demonstratia adultilor sau persoanelor de referinta ale copilului.

Imitatia este una dintre cele mai importante forme de comunicare, atat non-verbale, cat si verbale. Copilul imita de bebelus gesturi, grimase, tonalitati, sunete, toate acestea ajutandu-l sa diferentieze vocile unele de altele, sunetele din mediul natural, starile afectiv-emotionale ale persoanelor apropiate, tonalitati si inaltimi diferite ale sunetelor, etc.

Imitatia este un  proces natural din dezvoltarea copiilor care apare de cand acestia sunt foarte mici. Imitatia reprezinta abilitatea copilului de a copia comportamentul unei alte persoane. Pentru dezvoltarea limbajului la bebelusi si la copiii mai mari, imitatia reprezinta un impuls, ajutand la dezvoltarea cognitiva a acestora.

Acest aspect ii face sa fie imitatori innascuti. Imitatia are un rol esential in dezvoltarea copilului fiind principalul motor de invatare al acestuia. Este o componenta vitala a dezvoltarii limbajului si a vorbirii. Are implicatii atat in ce privesc aptitudinile sociale, cat si in dezvoltarea cognitiva, prin tendinta micutilor de a copia ceea ce fac persoanele din jurul lor.

Imitatia apare inca de la varsta de bebelus si se manifesta pana tarziu in copilarie. Prin imitatie se invata abilitati motorii grosiere si fine, bune maniere, cum sa socializam eficient, cum sa comunicam verbal cu ceilalti, cum sa fim ordonati si alte lucruri care ne ajuta ca “minunea noastra” sa se dezvolte armonios si sanatos.

Jocuri utile pentru a dezvolta imitatia copilului:

  • Jocul “Ruleaza mingea” pentru cei micuti este un joc atractiv in care copilul isi dezvolta abilitati motorii generale cat si fine la nivelul membrelor, dar invata si cum sa colaboreze eficient si in armonie cu un alt copil sau adult.
  • Jocul “Cucu-Bau”, un joc social prin care copilul invata comunicarea non-verbala si verbala, dar si moduri de socializare care aduc zambete si fericire.
  • Jocul “Cum ma simt azi?”este o modalitate distractiva prin care copilul poate invata diferite emotii si grimase pe care le va putea integra in activitatile si actiunile cu cei din jur, in functie de starea afectiv-motivationala si emotionala ce o resimte in diverse situatii.

Atunci cand copilul sta in preajma ta si observa activitatile tale zilnice, face un proces de selectie. El nu imita toate activitatile si comportamentele pe care le ai intr-o zi. Alege doar unele dintre lucrurile sau actiunile pe care le intreprinzi in preajma lui, care i se par interesante si pe care va dori sa le incerce. Poti observa cu usurinta ca micutul tau incearca sa te imite cand vorbesti la telefon, deoarece ia telefonul de jucarie si incepe sa il utilizeze exact cum faci tu. De asemenea, poti observa ca atunci cand tu faci curat, copilul sa apuce o carpa si sa imite cum stergi praful exact asa cum a vazut la tine.

Modul in care imita copilul este influentat de modul in care tu, ca parinte te comporti si te manifesti. Este nevoie de foarte multa atentie in modul in care ne comportam, astfel incat copilul sa nu imite un comportament sau o actiune cu care noi nu suntem de acord sau cu care societatea nu este de acord. Nu agream comportamentele negative ca fiind actiuni constructive si nu ne-am simti deloc bine sa ni se faca observatie ca la un moment dat copilul nostru a avut un comportament negativ. Comportamentele pozitive se construiesc in timp, cu rabdare, prin explicatii pe intelesul copilului, prin demonstratiile adultului si prin joc.

Joaca este principala activitate prin care copilul invata sa imite actiuni si comportamente demne de admirat. Jocul permite atat urmarirea multilaterala a copilului in viata sa motorie, afectiva, sociala si morala, cat si o dezvoltare a personalitatii si caracterului acestuia.

In joc este activa tendinta si initiativa de a imita adultul ca o atitudine centrata pe adult ca fiind cel care faciliteaza socializarea jocului.

Putem spune ca un copil care stie sa se joace frumos, va stii cand va fi adult sa munceasca bine.

Copiii privati de activitatea de imitare, adica de joc, vor avea o dezvoltare lenta si sinuoasa, deoarece modelul de imitat lipseste, iar reperele lor vis-à-vis de tot ceea ce inseamna comportarea si manifestarea fiintei umane nu exista.

La baza oricarui joc sau activitati sta imitatia, fie ea non-verbala sau verbala, care isi pune amprenta in modul in care, mai tarziu, copilul nostru isi va desfasura activitatea in gradinita, in scoala, in munca, cum se va comporta fata de alti oameni si cum va reactiona in cadrul grupurilor sociale din care va face parte.

Prin imitatie sunt antrenate toate resursele cognitive, afective, motivationale si comunicationale de care dispune copilul in vederea dezvoltarii unei personalitati echilibrate.