Evaluare si Testare

Testarea si evaluarea copilului au drept scop cunoasterea si intelegerea acestuia. Rezultatele evaluarii vor sta la baza planificarii activitatilor educative sau terapeutice menite sa ajute copilul sa se dezvolte corect si armonios.

Orice demers terapeutic se concretizeaza in urma unei pre-evaluari si evaluari complexe pe toate palierele de dezvoltare: cognitiv, socializare, limbaj, autoservire si psihomotor.

Evaluarea psihologica a copilului trebuie sa se bazeze atat pe observatiile parintelui cat si pe cele ale specialistului. In forma generala de evaluare a capacitatilor copilului se folosesc scale de dezvoltare care urmaresc evolutia copilului si progresele deja inregistrate pe ariile: cognitie, motor, limbaj, autoservire si nu in ultimul rand aria socio-afectiva. Astfel obtinem anumiti indicatori cu ajutorul carora se va stabili care este stadiul de dezvoltare a copilului comparativ cu parametrii medii de dezvoltare. Astfel, vorbim de evaluare ca acel punct de referinta de unde se porneste pentru a stabili obiectivele viitoare de realizat in cadrul unui program terapeutic de recuperare.

Atunci cand va ganditi sa faceti o testare si evaluare a copilului, este bine sa stiti ca presupune de regula 2-3 sedinte.

Etapele unei testari si evaluari se desfasoara astfel:

Prima intalnire este, de regula, o intrevedere intre parinti si specialist (in absenta copilului), in care se realizeaza anamneza – se discuta istoricul copilului si al familiei in context social.

A doua intalnire consta in evaluarea si testarea propriu-zisa a copilului. In functie de amploarea evaluarii, se va realiza si cea de-a treia intalnire, tot cu copilul.

A treia intalnire reprezinta o mini sedinta de consiliere cu parintii, in care se vor discuta rezultatele evaluarii, prognosticurile si se vor dezbate obiectivele globale si operationale, pe care specialistul si le-a propus in urma rezultatelor evaluarii, modalitatile de dezvoltare a ariilor problematice, si de valorificare a resurselor. Tot in aceasta intalnire, parintii vor primi raportul de evaluare complexa, semnat si parafat de specialist.

In cadrul cabinetului Logokids exista mai multe tipuri de evaluare (psihologica, logopedica, psihomotrica, a sanatatii mentale si emotionale, psihologica in vederea incadrarii in grad de handicap) si mai multe tipuri de testare (IQ limbajului, IQ mental, IQ psihomotor, IQ emotional), astfel incat puteti opta pentru evaluarea care va poate oferii informatiile  de care aveti nevoie.

IQ-ul masoara inteligenta. IQ-ul pleaca de la premisa ca exista diferente intre oamenii dintr-o anumita populatie, diferenta exprimata printr-un scor, care arata cat de inteligenta este o persoana in raport cu alta.

Demersul evaluativ nu se rezuma la o activitate constatativa, ci investigheaza potentialul de dezvoltare si invatare, sugerand programe ameliorativ-formative pe anumite paliere de dezvoltare.

Probele de evaluare nu au ca obiectiv evidentierea deficientelor, ci determinarea abilitatilor si a disponibilitatilor imediate pentru dezvoltare.

Evaluarea stabileste elementele pozitive din dezvoltarea copilului (punctele tari) care vor constitui punctul de plecare in activitatea de recuperare. Cerintele probelor de evaluare devenind practic obiective operationale in proiectarea activitatii recuperative-terapeutice.

Evaluarea si diagnosticarea tulburarilor de limbaj urmaresc urmatoarele aspecte:


  • Anamneza (realizata in urma discutiei in prealabil cu unul dintre parinti si facand apel la fisa medicala a copilului. Se analizeaza frecventa unor boli ereditare, malformatii, nasterea, traume sau accidente, momentele aparitiei limbajului, etc.),

  • Examinarea limbajului rostit (nivelul de intelegere a vorbirii, in functie de varsta cronologica, nivelul scolar si prezenta tulburarilor psihice; examinarea auzului prin probe specifice activitatii logopedului, nu teste medicale; examinarea articularii verbale; examenul vocii in care se urmareste sonoritatea, tonalitatea, nuanta, raguseala, intensitatea si vorbirea sacadata; examenul structurii gramaticale; examenul vocabularului activ),

  • Examenul lexic si grafic, in care se analizeaza modul in care scrie si citeste copilul,

  • Examenul motricitatii (testul lateralitatii, examenul de praxie, motricitatea organelor fonatorii).


Prin evaluarea logopedica a copilului se recunosc piedicile in comunicarea verbala si scrisa, constituind astfel, doar momentul initial al unei interventii logopedice. Evaluarea complexa implica si identificarea elementelor definitorii pentru tulburarea semnalata. A evalua limbajul unui copil inseamna a masura dificultatile acestuia in ariile specifice ale acestui proces psihic pentru a putea interveni eficient. In urma acestei evaluari, specialistul consemneaza rezultatele examinarii, realizand o harta a dezvoltarii limbajului copilului luat in evidenta.

Evaluarea logopedica are rolul de a stabili cu exactitate care este nivelul achizitiilor verbale raportat la varsta cronologica si care sunt abaterile de la evolutia normala a limbajului.

Evaluarea psihomotricitatii reprezinta activitatea de psihomotricitate efectuata cu prescolari si scolari, in cadrul careia se formeaza elementele si miscarile de baza ale motricitatii grosiere si fine, urmarindu-se dezvoltarea corespunzatoare a componentelor psihomotricitatii copiilor, intr-o maniera organizata, specifica educatiei psihomotrice, cu mijloace, materiale si metode adecvate particularitatilor de varsta ale copiilor si mai ales nivelului lor de pregatire. Acest tip de evaluare consta in analiza coordonarilor statice, dinamice si perceptiv-motrice, dezvoltarea schemei corporale, lateralitatea, rapiditatea miscarilor.