Interventia psihologica

Interventia psihologica reprezinta o gama variata de proceduri si metode terapeutice care se aplica in terapia cu copiii mici, pentru a stimula dezvoltarea armonioasa a celor 5 ariilor de dezvoltare (autoservire, cognitie, social, limbaj, motor atat grosier cat si fin).

Beneficii ale interventiei psihologice timpurii:

  • stimularea proceselor cognitive (perceptia vizuo-spatiala, reprezentarile, memoria, rezolvarea de probleme, sortare pe categorii,  etc.)
  • dezvoltarea abilitatilor socio-emotionale (reglarea emotiilor disfunctionale, managerierea furiei, a anxietatii, educarea exprimarii emotionale)
  • imbunatatirea comunicarii asertive, a jocului, invatarea de reguli sociale utile, educarea empatiei etc.)
  • dezvoltarea limbajului (intelegerea si indeplinirea cerintelor, dezvoltarea comunicarii non-verbale, verbale orale si scrise, intelegerea si folosirea intrebarilor, dezvoltarea constientizarii fonematice a cuvintelor si propozitiilor, invatarea cauzalitatii unei actiuni; intelegerea si reproducerea povestilor; invatarea scris-cititului etc.)
  • imbunatatirea concentrarii si duratei atentiei
  • inlocuirea unor comportamente neadecvate cu altele mai potrivite (diminuarea comportamentelor opozitioniste, auto sau heteroagresive)
  • deprinderea capacitatilor de autoservire (imbracat / dezbracat, incaltat / descaltat, incheiat / descheiat nasturi, fermoare, capse,etc.).


Interventia psihologica timpurie se adreseaza copiilor si persoanelor cu nevoi speciale, celor care au intarziere in dezvoltarea globala, dizabilitate intelectuala, deficiente de vedere, de auz, tulburare de spectru autist, sindroame neurologice si genetice (Sindrom Rett, Sindrom Down, Sindrom Asperger, Sindrom Dravet, Sindrom West), Encefalopatii, Hidrocefalii, paralizii faciale, etc.

In prima sau primele sedinte are loc o evaluare a dezvoltarii copilului, astfel incat sa cunoastem abilitatile de care acesta dispune. In urma evaluarii, familia primeste un raport scris cu rezultatele obtinute de copil si cu recomandarile aferente. In urma raportului de evaluare complexa se intocmeste un program personalizat individual de lucru, tinand cont de varsta cronologica a copilului, de nivelul mental de dezvoltare al acestuia, dar si de cunostiintele deja acumulate anterior.  Prin intermediul acestui program specialistul isi stabileste obiectivele operationale dar si globale, de realizat,  urmarind astfel progresia, dar si regresia copilului. Ulterior, se pot incepe sedintele de recuperare. O sedinta dureaza 45 minute. De interventie timpurie pot beneficia copiii care au intre 1 si 3 ani. Copiii care au peste 3 ani beneficiaza de terapie comportamentala aplicata sau interventie psihopedagogica, dupa caz.

In terapia cognitiv-comportamentala, dupa circumscrierea problemei se realizeaza analiza functionala a comportamentului (identificarea antecedentelor si consecintelor comportamentului-tinta), pornind de la premisa ca orice comportament are o functie si este intretinut de catre reteaua complexa de antecedente si consecinte care se automatizeaza.

Abordarea educativa accentueaza importanta dezvoltarii abilitatilor si experientelor unei persoane, considerandu-se ca, in absenta unor strategii adecvate de raspuns, persoana va apela la priceperile de care dispune (indiferent de caracterul lor adaptativ sau dezadaptativ) pentru a face fata solicitarilor mediului.

Pentru activitatea terapeutic-recuperatorie, o importanta deosebita o are diagnosticarea precoce, care da posibilitatea instruirii rapide a tratamentului, astfel incat sa se evite formarea cailor motorii incorecte si vicierea consecutiva a impulsurilor proprioceptive. Diagnosticul precoce stabilit determina instituirea imediata a masurilor terapeutice.

Precocitatea interventiei terapeutice este hotaratoare in obtinerea unui rezultat optim.