Logopedie

Logopedul este psihologul subiectului evaluat sau a persoanei cu care intreprinde actul terapeutic psihologic si logopedic.

Limbajul este atat de minunat incat de cele mai multe ori ne da aripi cu care sa pictam lumea in cuvinte fel si chip, dar uneori este si hain, cand cuvintele intarzie sa apara, iar lumea nu reusim sa o coloram in nuantele preferate. Fara limbaj toate gandurile pe care le nascoceste mintea si toate simturile pe care le resimte sufletul nostru, ar ramane inchise in propria noastra persoana fara a le putea exterioriza.

Limbajul tine de dezvoltarea aparatului fonoarticulator compus din buze, dinti, limba, palat, epiglota, cavitate nazala, laringe, trahee, bronhii, plamani, uvula si diafragma, cu ajutorul carora sunt emise corect fonemele limbii vorbite. Fiecare organ fonoarticulator are rolul sau in dezvoltarea limbajului.

Din acest motiv trebuie acordata o atentie deosebita dificultatilor care pot interveni in limbaj. Incapacitatea copilului sau a adultului de a transmite mesajul dorit poate duce la evitarea cuvintelor care contin sunete defectuoase, pronuntarea in soapta pentru a nu fi auzite eventualele greseli sau in cazuri exceptionale, evitarea comunicarii. Pe termen lung, necorectarea dificultatilor de vorbire poate afecta cititul si scrisul,  isi poate pune amprenta asupra relationarii cu cei din jur sau  poate conduce la scaderea increderii in sine.

Desi majoritatea celor care vin la logoped sunt parinti cu copii cu diferite dificultati de limbaj sau de vorbire, acest lucru nu inseamna ca nu exista si adulti care sa intampine asemenea dificultati.

Uneori exista prejudecata ca in cazul adultilor cu tulburari de limbaj nu se mai poate vorbi de corectare. Este important sa stiti ca majoritatea tulburarilor de limbaj pot fi corectate la orice varsta, chiar daca exista anumite caracteristici specifice corectarii, influentate de varsta persoanei cu care se lucreaza.

In aceeasi masura este crucial ca aceste dificultati de vorbire la adulti sa se rezolve pentru a nu fi un exemplu defectuos pentru copiii nostrii.

Inainte de a stabili un program terapeutic psihologic si logopedic, este primordial a evalua subiectul prin intermediul unor teste specifice de consemnare a dezvoltarii limbajului. Aceasta evaluare consta in detectarea problemelor de schema corporala, a structurilor perceptiv-motrice de orientare temporala, spatiala, a structurilor perceptiv-motrice de culoare, forma si dimensiune, analizarea aparatului fonoarticulator si a anomaliilor cavitatii bucale, verificarea fonemelor limbii vorbite, incapacitatilor de diferentiere fonematica, vocabularului sarac si neinteligibil, problemelor de structura gramaticala, tulburarile dislexo-disgrafice (de scris-citit), analizarea respiratiei (inspir-expir) si a dictiei.

O sedinta de logopedie este o sedinta in care copiii invata cuvinte noi si frumoase in timp ce se joaca, isi dezvolta motricitatea aparatului fonoarticulator, invata sa diferentieze fonematic cuvintele, isi dezvolta vocabularul si structura gramaticala incepe sa prinda contur, iar adultii exerseaza controlul respiratiei si dictia. De asemenea, ei invata sa pronunte corect sunetele deficitare.

O parte dintre metodele si tehnicile de lucru pe care le foloseste logopedul Cabinetului Logokids sunt soft-uri profesionale specializate pentru corectarea tulburarilor de limbaj: LOGOPEDIX, TARA, EVALOGOS.

Pentru ca intervenetia logopedica sa fie cat mai eficienta se recomanda saptamanal una sau doua vizite la logoped si zilnic exersarea acasa. Rolul parintelui si al familiei, in cazul adultilor cu tulburari de limbaj, este extrem de important in realizarea programului terapeutic  indicat de catre logoped. Din acest motiv colaborarea cu familia subiectului este foarte importanta, conducand la reusite rapide.

            Puteti apela la serviciile unui logoped cand observati urmatoarele:

  • Vocabularul este redus
  • Pronuntarea incorecta sau omiterea unuia sau a mai multor sunete si articularea defectuoasa a cuvintelor (tulburarile de pronuntie: dislalie, rinolalie, dizartrie)
  • Repetarea sau prelungirea unor sunete, silabe sau cuvinte (ecolalie)
  • Aparitia unor blocaje sau spasme la rostirea unor cuvinte (tulburari de ritm si fluenta: balbaiala, logonevroza, tahilalie, bradilalie, aftongie, tulburare coreica)
  • Vorbirea prea rapida sau prea lenta (tulburari de voce: afonia, disfonia, fonastenia, vocea ragusita, vocea nazala, vocea inspirata, vocea grava, etc.)
  • Dificultati de scris, citit si calcul matematic (disgrafie, dislexie, agrafie, alexie, calcul matematic)
  • Intarzieri in dezvoltarea vorbirii (Tulburari din spectrul Autist, Sindrom Down, Sindrom Drawer, Hidrocefalie, etc.) si mutismul psihogen
  • Logofobii, Laliofobii
  • Malformatii ale cavitatii bucale (cheiloschizis - ”buza de iepure”, palatoschizis, cheilopalatoschizis – “gura de lup”, etc.)
  • Paralizii faciale
  • Tulburari polimorfe ale limbajului: afazia (sechele generate de accidente vasculare cerebrale AVC si traumatisme cranio-cerebrale TCC) si alalia
Nu trebuie amanata rezolvarea problemelor in speranta ca acestea se vor rezolva de la sine pe masura ce copilul creste. Riscati agravarea acestora si efortul pentru recuperare va fi mult mai mare. In cazul adultilor, includerea intr-un program terapeutic psihologic si logopedic, cat mai devreme, este primordiala, deoarece prin amanarea acestuia riscati ca lucrurile sa regreseze, iar procesul de recuperare sa fie mai anevoios.