Educarea senzorială

Servicii

Educarea senzorială

Primii ani de viață sunt fundamentali pentru restul vieții copilului, de aceea, părinții trebuie să acorde o atenție deosebită copilului, prin stimularea senzorială adecvată. Bazele unei dezvoltări armonioase și cunoașterea adecvată a lumii, încep cu interacțiunea senzorială și motorie asupra acesteia.

Dezvoltarea creierului și evoluția sa, încep și se bazează pe  mișcare și explorare senzorială. Stimularea senzorială și dezvoltarea creierului se influențează reciproc și depind una de cealaltă.

            Îmbunătățirea activităților motorii și senzoriale și procesarea informațiilor apar înainte ca învățarea să se desfășoare la un nivel elaborat, comportamental sau academic. Atunci când copilul mic are o experiență senzorială bogată, echilibrată, i se oferă acestuia posibilitatea unei dezvoltări emoționale și fizice sănătoase. Baza acestei dezvoltări o constituie tocmai bogăția experienței senzoriale pe care bebelușul o are încă din burta mamei.

            Orice experiență senzorială folosește aceleași procedee, indiferent de calitatea care trebuie descoperită și numită. Exercițiul senzorial este, în general, un exercițiu individual, iar experiența senzorială acumulată este întotdeauna personală. Aceste tipuri de exerciții nu durează mai mult de 30 min, în funcție de disponibilitatea copilului.

            Exercițiul senzorial este important în compensare, în restabilirea echilibrului dintre organism și mediul înconjurător, prin dezvoltarea altor simțuri. Verificările și repetările se fac în variate forme pentru a reaminti și a fixa noțiunea învățată.

Stimularea senzorială timpurie are numeroase beneficii:

  • Beneficii cognitive stimulează învățarea conceptelor, înțelegerea, raționamentul și capacitatea de reacție la mediu.
  • Beneficii emoționale – oferă experiențe afective și sociale care măresc stima de sine, independența, exprimarea emoțiilor și capacitatea de a socializa cu ceilalți.
  • Beneficii lingvistice – dezvoltă abilitatea de a comunica, ajutând copilul să înțeleagă și să se exprime mai bine prin cuvinte, sunete și propoziții.
  • Beneficii motorii – întărește musculatura și îmbunătățește coordonarea mișcărilor corpului, capacitatea de deplasare și îndemânarea oculo-manuală.

Experiența noastră senzorială timpurie este esențială pentru dezvoltarea emoțională și fizică echilibrată și se formează pe baza experienței senzoriale, în relație cu figura de atașament primară, care, de cele mai multe ori este mama.

Chiar înainte de a ne naște, impulsurile primite de noi sunt senzoriale. Între 1-3 ani, copiii se bucură de jocul senzorial interactiv, mai mult decât să fie lăsați să se joace cu jucăriile, singuri. Atunci când sunt pregătiți de joc, ei vor crea momentul și locul pentru joacă. De asemenea, este important să existe un timp de calitate și să fie oferite diferite materiale/ obiecte, jucării senzoriale, care să stimuleze interesul și dezvoltarea copilului.

La vârsta de 3-4 ani, copilul se mulțumește cu cuvinte. Îndată ce un obiect este denumit, el îl consideră cunoscut și clasificat. Știe că doar numindu-l îl va face să apară. Mediul trebuie să fie conceput în așa fel încât să permită realizarea unor experiențe multiple, în domenii variate. La vârste mici, simțul cel mai important este pipăitul, de aici și importanța exercițiilor senzorio-motorii și a activităților manuale sub toate formele.

Vârsta care întrunește condițiile optime pentru exercițiile senzoriale este între 4-5 ani, deoarece atunci se trezește curiozitatea vie a copiilor pentru obiecte și însușirile acestora. Este important ca toate simțurile să fie stimulate și dinamizate, stabilindu-se un echilibru între intervenția fiecăruia în parte, pentru a ușura dobândirea unei cunoașteri cât mai complete a obiectelor propuse.

După vârsta de 5 ani, interesul pentru exercițiile senzoriale poate fi păstrat doar dacă această metodă capată o altă formă și va constitui o pregătire indirectă dar sigură pentru scris și citit. Prin educația senzorială se aduce o contribuție la dezvoltarea capacităților copilului de a sesiza nuanțe și detalii fine ale obiectelor. Astfel se antrenează copilul să perceapă raporturi între mărimi, greutăți, volume, distanțe, poziții și direcții.

Din clipa în care educația senzorială nu se mai sprijină pe obiecte tridimensionale, când nu mai urmărește cunoașterea unor însușiri ale obiectelor, ci vizează construcția unor raporturi, când pornește de la un material imagistic sau când ajunge la aplicarea unor activități grafice sub toate formele sale, copilul este pregătit pentru activitățile specifice scris-cititului.

În curând Cabinetul Logokids va realiza și evaluări complexe ale limbajului în limba germană