Amprenta imitaţiei verbale şi non-verbale în dezvoltarea copiilor

Share on facebook
Facebook
Share on twitter
Twitter
Share on linkedin
LinkedIn

De ce are un rol atât de important imitaţia în dezvoltarea şi creşterea copiilor?

            Imitaţia este modalitatea prin care învăţăm cum să ne jucăm, învăţăm lucruri noi, învăţăm cum să reacţionăm în diferite situaţii şi cum să manevrăm obiectele în funcţie de situaţiile cu care ne confruntăm. În cazul copiilor, imitaţia stă la baza dezvoltării cognitive, a limbajului, a autoservirii, a motricităţii grosiere (generale) şi fine (manuale), ajută la o socializare eficientă cu celelalte persoane cu care copilul intră în contact. Acest lucru se realizează prin perseverenţă, exerciţiu şi demonstraţia adulţilor sau persoanelor de referinţă ale copilului.

Imitaţia este una dintre cele mai importante forme de comunicare, atât non-verbale, cât şi verbale. Copilul imită de bebeluş gesturi, grimase, tonalităţi, sunete, toate acestea ajutându-l să diferenţieze vocile unele de altele, sunetele din mediul natural, stările afectiv-emoţionale ale persoanelor apropiate, tonalităţi şi înălţimi diferite ale sunetelor, etc.

Imitaţia este un  proces natural din dezvoltarea copiilor care apare de când aceştia sunt foarte mici. Imitaţia reprezintă abilitatea copilului de a copia comportamentul unei alte persoane. Pentru dezvoltarea limbajului la bebeluşi şi la copiii mai mari, imitaţia reprezintă un impuls, ajutând la dezvoltarea cognitivă a acestora.         

            Acest aspect îi face să fie imitatori înnăscuţi. Imitaţia are un rol esenţial în dezvoltarea copilului fiind principalul motor de învăţare al acestuia. Este o componentă vitală a dezvoltării limbajului şi a vorbirii. Are implicaţii atât în ce privesc aptitudinile sociale, cât şi în dezvoltarea cognitivă, prin tendinţa micuţilor de a copia ceea ce fac persoanele din jurul lor.

Imitaţia apare încă de la vârsta de bebeluş şi se manifestă până târziu în copilărie. Prin imitaţie se învaţă abilităţi motorii grosiere şi fine, bune maniere, cum să socializăm eficient, cu să comunicăm verbal cu ceilalţi, cum să fim ordonaţi şi alte lucruri care ne ajută ca “minunea noastră” să se dezvolte armonios şi sănătos.

Jocuri utile pentru a dezvolta imitaţia copilului:

  • Jocul “Rulează mingea” pentru cei micuţi este un joc atractiv în care copilul îşi dezvoltă abilităţi motorii generale cât şi fine la nivelul membrelor, dar învaţă şi cum să colaboreze eficient şi în armonie cu un alt copil sau adult.
  • Jocul “Cucu-Bau”, un joc social prin care copilul învaţă comunicarea non-verbală şi verbală, dar şi moduri de socializare care aduc zâmbete şi fericire.
  • Jocul “Cum mă simt azi?”este o modalitate distractivă prin care copilul poate învăţa diferite emoţii şi grimase pe care le va putea integra în activităţile şi acţiunile cu cei din jur, în funcţie de starea afectiv-motivaţională şi emţională ce o resimte în diverse situaţii.

Atunci când copilul stă în preajma ta şi observă activităţile tale zilnice, face un proces de selecţie. El nu imită toate activităţile şi comportamentele pe care le ai într-o zi. Alege doar unele dintre lucrurile sau acţiunile pe care le întreprinzi în preajma lui, care i se par interesante şi pe care va dori să le încerce. Poţi observa cu uşurinţă că micuţul tău încearcă să te imite când vorbeşti la telefon, deoarece ia telefonul de jucărie şi începe să îl utilizeze exact cum faci tu. De asemenea, poţi observa că atunci când tu faci curat, copilul să apuce o cârpă şi să imite cum ştergi praful exact aşa cum a văzut la tine.

Modul în care imită copilul este influenţat de modul în care tu, ca părinte te comporţi şi te manifeşti. Este nevoie de foarte multă atenţie în modul în care ne comportăm, astfel încât copilul să nu imite un comportament sau o acţiune cu care noi nu suntem de acord sau cu care societatea nu este de acord. Nu agreăm comportamentele negative ca fiind acţiuni constructive şi nu ne-am simţi deloc bine să ni se facă observaţie că la un moment dat copilul nostru a avut un comportament negativ. Comportamentele pozitive se construiesc în timp, cu răbdare, prin explicaţii pe înţelesul copilului, prin demonstraţiile adultului şi prin joc.

Joaca este principala activitate prin care copilul învaţă să imite acţiuni şi comportamente demne de admirat. Jocul permite atât urmărirea multilaterală a copilului în viaţa sa motorie, afectivă, socială şi morală, cât şi o dezvoltare a personalităţii şi caracterului acestuia.

În joc este activă tendinţa şi iniţiativa de a imita adultul ca o atitudine centrată pe adult ca fiind cel care facilitează socializarea jocului.

Putem spune că un copil care ştie să se joace frumos, va ştii când va fi adult să muncească bine.

Copiii privaţi de activitatea de imitare, adică de joc, vor avea o dezvoltare lentă şi sinuoasă, deoarece modelul de imitat lipseşte, iar reperele lor vis-à-vis de tot ceea ce înseamnă comportarea şi manifestarea fiinţei umane nu există.

La baza oricărui joc sau activităţi stă imitaţia, fie ea non-verbală sau verbală, care îşi pune amprenta în modul în care, mai târziu, copilul nostru îşi va desfăşura activitatea în grădiniţă, în şcoală, în muncă, cum se va comporta faţă de alţi oameni şi cum va reacţiona în cadrul grupurilor sociale din care va face parte.

Prin imitaţie sunt antrenate toate resursele cognitive, afective, motivaţionale şi comunicaţionale de care dispune copilul în vederea dezvoltării unei personalităţi echilibrate.

În curând Cabinetul Logokids va realiza și evaluări complexe ale limbajului în limba germană